Girly streetwearAlles over meisjesachtige streetwear
We hebben het niet alleen over strikjes of pastelkleuren, maar over de diepere betekenis en de toekomst.
Door Juule Kay
18 juni 2025 · 1 min. leestijd
We zien steeds meer meisjesachtige streetwear en daarmee een heel scala aan nieuwe mogelijkheden. De oversized look van de streetwear werd ooit bepaald door overwegend mannelijke subculturen als skateboarden en hiphop. Maar dat is aan het veranderen en we zitten er bovenop. De girlie-trend in de streetwear volgt het voorbeeld van iconen als r&b-prinses Aaliyah, het jaren 2000-merk Baby Phat en jaren 90-legende Missy Elliott. Daarbij staan de boys aan de zijlijn en wordt er vooral gelet op ontwerpers als Martine Rose en Wales Bonner. Zij geven het voetbalshirt een vrouwelijke twist en daarmee een prominente plek in onze kledingkast. En zo veranderen ze de manier waarop wij ons dagelijks kleden.
Het ooit zo aan subculturen verbonden fenomeen van de streetwear werd gemeengoed in de jaren 2010, bijvoorbeeld met de athleisure-trend. Een decennium later is er weer een nieuwe ontwikkeling, dankzij de opkomst van de meisjesachtige sneaker. Kijk maar naar de collab tussen Sandy Liang en Salomon, Yoon Ahn voor Nike, en de Coquette-collectie van New Balance. Of adidas, dat girly-versies uitbracht van de Taekwondo en de Megajane en dat met gehaakte sets kwam. Het zijn perfecte voorbeelden van hoe kleding tegelijk meisjesachtig en stoer kan zijn.
Door social media krijg je misschien een vertekend beeld van wat meisjesachtig of ‘girly’ is. Hoog tijd dus om te laten zien dat het allemaal niet zo simpel is als het lijkt. Dat verlangen om “gewoon een meisje” te zijn hoef je echt niet te onderdrukken. Trek gewoon je favoriete rok met ruches aan en combineer die met een strak shirtje met stoere print.