accountaccountbagbagzalando logomenu

100 dagen gratis retourrecht

Het grootste aanbod topmerken online

Gratis verzending en retour

Zalando verdubbelt netto omzet naar 1,15 miljard Euro

Berlijn, 15 februari 2013. Europa’s grootste online retailer voor schoenen en mode sluit het financiële jaar 2012 succesvol af met een nog altijd constante groei. Met een netto omzet van 1,15 miljard Euro verdubbelde Zalando de omzet van vorig jaar (2011: 510 miljoen Euro), dit is af te leiden uit de voorlopige jaarcijfers van het bedrijf. Tegelijkertijd bereikt Zalando een break-even in haar kerngebied Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Daarnaast investeerde de retailer het afgelopen jaar in het uitbreiden naar nieuwe markten, verbreding van het assortiment en het verder ontwikkelen van eigen logistiek en IT.


Zalando snelst groeiende bedrijf binnen Europa

Zalando is het eerste bedrijf binnen Europa dat meer dan een miljard aan netto omzet maakt binnen vier jaar na oprichting. Robert Gentz, oprichter en Managing Director van Zalando: “We zijn erg trots op de prestaties die we hebben neergezet als team. Deze ontwikkeling bevestigt ons business model en het vertrouwen van onze investeerders. Zalando is een typisch voorbeeld van een Europese succes story.” Zalando’s netto omzet nam toe met een groei van 125 procent ten opzichte van 2011. Deze toename kan worden toegewezen aan de stijgende vraag in alle bestaande markten, maar ook aan de uitbreiding naar zeven nieuwe markten in 2012, waarmee de retailer nu in totaal veertien markten bedient. “Met de lancering van onze webshops in verschillende nieuwe markten hebben we nu een breed bereik. Dit bereik vormt de basis voor Zalando’s groei de komende jaren,” voegt Robert Gentz toe.




Zalando blijft investeren in internationale expansie

In 2012 heeft Zalando bewezen in staat te zijn om een sterke groei in sales te combineren met een voortdurende ontwikkeling richting winstgevendheid. In het kerngebied DACH (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland), dat verantwoordelijk is voor het grootste deel van de totale verkoop, bereikte Zalando een break-even op EBIT niveau terwijl de groei van het bedrijf doorzette. Tegelijkertijd investeerde Zalando in de verschillende internationale markten om haar leidende positie in Europa verder te versterken. Dit resulteerde in een algemeen verbeterde EBIT marge van minus 8% in netto omzet (2011: minus 12%). “Opstartkosten worden altijd meegerekend en maken deel uit van onze strategie voor alle nieuwe markten. Het belangrijkste is dat we momenteel een positieve trend in margeontwikkeling zien in alle regio’s, omdat onze klanten trouw zijn en onze efficiëntie is verbeterd,” verklaart Rubin Ritter, Managing Director Zalando. “Het feit dat we een break even bereiken in ons kerngebied in slechts vier jaar bewijst het succes van ons business model en dit heeft ons aangemoedigd om nog sneller te investeren in onze positie als internationaal marktleider.”

Zalando is financieel goed voorbereid op de toekomstige expansie. “In 2012 hebben we de equity ratio van Zalando vergroot tot meer dan 50%, tegenover 39% in 2011. We groeien weliswaar snel maar hebben dit altijd op laten wegen tegen een zeer behoudende balansrekening,” benadrukt Rubin Ritter. Zalando kreeg er in 2012 drie nieuwe aandeelhouders bij: DST Global, J.P. Morgan Asset Management en Quadrant Capital. De Zweedse investeerder AB Kinnevik vergrootte zijn aandeel en werd daarmee de grootste aandeelhouder van Zalando. Daarnaast is Zalando akkoord gegaan met een schuldfinanciering van 40,7 miljoen Euro van de Commerzbank en de Sparkasse Mittelthüringen.


Zalando doet succesvolle intrede in zeven nieuwe markten en blijft investeren in assortiment, eigen logistiek en IT

In 2012 investeerde Zalando niet alleen in zeven nieuwe markten maar werkte ook aan nieuwe mogelijkheden voor een duurzame bedrijfsstructuur en een grotere klanttevredenheid. Dit resulteerde in meer dan tien miljoen klanten in heel Europa. De e-tailer breidde ook het assortiment uit wat nu bestaat uit meer dan 150.000 verschillende stijlen uit de huidige collecties van meer dan 1.500 merken.

“Het is ons doel om de grootste online shop voor kleding en schoenen te worden in elk van onze Europese markten. Om met dezelfde snelheid te kunnen blijven groeien, verbeteren we voortdurend ons aanbod aan de klanten door ons assortiment steeds verder uit te breiden naar een onvergelijkbare selectie aan schoenen, mode en sports. Ook hebben we onze in-house design labels uitgebreid en meer shops toegevoegd aan ons partnerprogramma waardoor er meer producten beter beschikbaar zijn,” aldus David Schneider, oprichter en Managing Director Zalando. “We blijven ons richten op het beste fashion-aanbod, een geavanceerde technologie achter de functionaliteit van onze webshop en een eigen logistieke infrastructuur die ervoor zorgt dat we snel kunnen leveren. We willen niet alleen snel groeien maar ook groeien in de service die we bieden aan onze klanten.” Om het gemak voor de klanten te vergroten is er geïnvesteerd in de bouw van een eigen logistieke infrastructuur, wat resulteerde in de opening van een van Europa’s grootste logistieke centra in Erfurt. Hetzelfde principe werd toegepast op het gebied van IT, Zalando stelde een van de grootste technologische teams samen bestaande uit meer dan 300 IT specialisten.

Zalando logo

Zalando.nl is een onderdeel van Zalando SE

Zalando SE (Europese Vennootschap)
Tamara-Danz Str. 1, 10243 Berlin, Germany
Zalando SE is ingeschreven in het handelsregister van Berlijn.
Handelsregisternummer: HRB 154823 B - BTW-Nr. 37/125/21423 - USt-ID-Nr. DE 260543043
Directiebestuur: Robert Gentz, David Schneider en Rubin Ritter
Voorzitter van de Raad van Bestuur: Lothar Lanz

Contact