Brand Diaries

The North Face

Het Amerikaanse merk viert de 25ste verjaardag van de iconische Nuptse jas en kijkt tegelijkertijd uit naar nieuwe uitdagingen.
 

“Vroeger noemden zij mij een outdoor nerd. Nu ben ik plots een hipster,” zegt Michael Horsch lachend, terwijl hij zijn oude, rood-blauwe Gore-Tex jas van The North Face aan ons toont. “Het is een goed teken dat een product zijn waarde behoudt.”

In een twee meter grote gele tent in het VF Group hoofdkwartier in Stabio, Zwitserland, vertelt Horsch meer over de jas die hij kocht in 1992. De Product & Merchandising Director van The North Face leefde toen in het Zwarte Woud in Duitsland en was op zoek naar een duurzame en degelijke jas voor een reis naar Canada. Zijn keuze viel op de Gore-Tex Fantasy Ridge van The North Face.

 
 

Precies dit is het DNA van het merk: producten die de tijd én de elementen trotseren. Het oudoor-merk staat gekend voor zijn duurzame items – zij het nu de populaire Nuptse (overigens genoemd naar een berg in de Himalaya), de Triclimate jas of wandelschoenen. Oorspronkelijk bracht het merk dat in 1966 opgericht werd door Doug Tompkins enkel klimmateriaal op de markt, maar het sortiment groeide al snel aan met rugzakken, kleding en geïmporteerde Italiaanse schoenen.

De koepeltent waar Horsch in zit is waarschijnlijk een van de meest bekende producten van het merk. In de jaren 70 revolutioneerde The North Face er de campingwereld mee, met zijn gebogen staven en grotere binnenruimte. In 1985 kwam dan de eerste Gore-Tex jas op de markt die bergbeklimmers beter moest beschermen tegen de barre weersomstandigheden. Zeven jaar later was de Nupste jas geboren. Dons en Climatch-technologie houden je warm en droog – zij het nu bij minustemperaturen in de bergen of in winters Berlijn.

Michael Horsch, Product & Merchandising Director van The North Face
Michael Horsch, Product & Merchandising Director van The North Face 
We willen continu innoveren en bewijzen dat we beter kunnen.

In 2017 is de Nupste jas 25 jaar geworden – een mijlensteen voor de Urban Exploration lijn. ‘We zijn niet alleen een merk meer voor bergbeklimmers, maar voor alle avonturiers. Door de jaren heen is het concept van ontdekken veranderd. Je kunt je stad ontdekken, maar evengoed je tuin,’ zegt Horsch.

De Urban Exploration-lijn werd gelanceerd in 2014 toen Japanse klanten outdoorkleding ook in de stad begonnen te dragen, Het sortiment bevat jassen, lange mantels en broeken uit Apex Flex, stretchmateriaal uit Gore-Tex, en is ontwikkeld voor stadsmensen die met de fiets gaan werken. De producten zijn ademend en kunnen gemakkelijk opgeborgen worden.

 
 

“Een jas voor in de stad hoeft niet zo robuust te zijn als eentje die je draagt in de bergen. Die mag gerust wat lichter zijn,” zegt Horsch. “Je gaat bijvoorbeeld naar kantoor, het is koud buiten, je neemt de metro waar het warm en vochtig is, dan wil je een ademende jas. We proberen een multifunctioneel product te maken.”

Alles wat The North Face creëert is multifunctioneel en getest door atleten in de meest barre omstandigheden ter wereld. De klimmers Alex Honnold, Jimmy Chin en David Göttler zijn de afgelopen jaren ambassadeurs van het merk geworden.

“We willen continu innoveren en bewijzen dat we beter kunnen. We komen van de bergen, onder geen enkele bedinging mogen we dit vergeten. Daarom zijn onze atleten onze proefkonijnen. Als het werkt op de Everest, dan werkt het ook in de winter in Berlijn.”

De Favorieten van The North Face