Brand Diaries

Levi's mixt het oude-vertrouwde met gloedje-nieuw

Vroegere klassiekers geven een boost aan de nieuwe, unisex collectie van Levi's. Ontdek hoe deze vernieuwde lijn is ontstaan en geef jouw Levi's-garderobe een upgrade.
 

Yves Saint Laurent heeft ooit uitgesproken dat hij graag de blue denim jeans had uitgevonden: “Deze jeans tonen expressie, zijn bescheiden, simpel en hebben een bepaalde aantrekkingskracht. Dit is alles wat ik zoek in mijn kleren.” De Franse designer had aardig wat verstand van de voordelen van indigo. De kenmerken van de blue denim jeans bestaan nog tot op de dag van vandaag, mede dankzij het grote brein achter Levi’s jeans.

Van overalls naar bekende jeans

Levi's werd opgericht in 1873 en was in eerste instantie geen fashion merk. Oprichter Levi Strauss had de blue jeans bedacht, destijd overalls genoemd, als werkkleding voor boeren en bouwvakkers. Toen James Dean een Levi’s 501 droeg in de film Rebel Without a Cause uit 1955, maakten jeans al een belangrijk deel uit van de fashion wereld. Het duurde niet lang voordat de jeans van Levi’s door heel veel mensen werden gedragen. Van Marilyn Monroe tot Bruce Springsteen, van your momma tot Obama; iedereen werd gespot met een Levi’s jeans!

Senior Vizepräsident Jonathan Cheung
Senior Vice President Jonathan Cheung 
Om een wereldwijd merk te worden moet je je blijven innoveren, dat doet de maatschappij ook

Levi’s: Een merk voor iedereen

Het kledinglabel blijft trouw aan zijn afkomst, maar durft ook de grenzen op te zoeken. Zo blijft Levi’s een authentiek merk, dat zich moeiteloos inlaat met de laatste trends. Dit wordt bevestigd door Levi’s recentelijke samenwerking met Vetements en de Japanse top-ontwerper Junya Watanabe. Op het oog lijken de jeans naadloos te passen in de huidige maatschappij, maar tegelijkertijd zien de ontwerpen eruit alsof ze al een heel leven achter zich hebben liggen. Levi’s nieuwste collectie draagt dan ook de toepasselijke naam ‘Altered’.

 

"Onze geschiedenis is een grote bron van inspiratie voor ons, we kunnen er altijd op terugvallen”, zegt Jonathan Cheung, Levi's senior vice-president van Design. “We wilden graag een nieuwe collectie maken met de iconen van Levi’s. Om een wereldwijd merk te worden moet je je blijven innoveren, dat doet de maatschappij ook. Creativiteit betekent dat je veel onbekende gebieden moet verkennen en je kunt dat zien in de nieuwe collectie. Het is een nieuwe uitvinding binnen de denim-classics collectie."

 
 

Een van de belangrijkste items in de nieuwe collectie is de ‘Trucker Jacket’. Dit vernieuwde jackje heeft een wat ruwere zoom en geen kraag. Volgens Cheung heeft de Trucker Jacket potentie om een van de meest populaire items te worden van de nieuwe collectie. Daarnaast is de klassieke Levi’s 501 jeans vernieuwd. Het originele Levi’s lapje zit niet meer op de broek en er zijn gedraaide naden toegevoegd aan de achterkant van de broek, wat een uniek, langwerpig effect geeft in het licht, donker en zelfs zwart denim. De Levi’s 510’s en 511’s zijn ook veranderd, die hebben namelijk geen zoom meer, geen brede denim voor vrouwen en geen cropped denim voor mannen.

Levi’s 501

Door het iconische sjabloon van de 501 te gebruiken bij de ‘Trucker Jackets’, zorgt de nieuwe collectie ‘Altered’ ervoor dat Levi’s nog steeds de originele stijl aanhoudt, maar het tegelijkertijd ook iets nieuws aanbiedt aan de consument. “’Altered’ doet je aan Levi’s vintage doen denken. Klanten hebben een gevoel van herkenning, maar hebben ook het gevoel dat er wat veranderd of weggehaald is. De collectie heeft beide – het oude en het nieuwe – en dat maakt het interessant”, zegt Cheung.

Eeuwige jeugd

Dat Levi’s het in zich heeft om relevant te blijven voor de jeugd van vandaag, bewijst het leger aan indrukwekkende, uiteenlopende trendsetters. Van de gracieuze Alexa Chung tot aan de jeugdige Lorde en gangsterrapper Chance: ze komen allemaal uit verschillende werelden, maar dragen elk Levi’s met uitzinnige trots. Door altijd maar in contact te blijven met jonge fashion bloggers, voorziet Chung zich van een eeuwige jeugd. De mix van old-skool vintage en vooruitstrevende coolness maakt Levi’s een merk voor iedereen.

 
De mix van old-skool vintage en vooruitstrevende coolness maakt Levi’s een merk voor iedereen

Altered Collectie