Martijn Nekoui

Inspiratie en ervaring

De designers van MOAM collective international powered by Zalando zijn nu een kleine maand samen en je ziet echt een team ontstaan.
 

Ze werken samen aan één kledingstuk, ze maken elkaars zinnen af, ze lunchen steeds met elkaar en gaan zelfs buiten MOAM-tijd, nog met z’n allen naar de bioscoop. De MOAM-vijfling is geboren.

Het is natuurlijk altijd snappen om te zien hoe het werkt met vijf designers, die elkaar nog helemaal niet kennen. Ze hebben een andere achtergrond, andere academie, komen uit andere landen en hebben allen een eigen mening en bijbehorende smaak. Maar toch is het gelukt om tezamen tot één concept te komen, een concept waarop de nieuwe collectie zal worden gebaseerd. Het heeft invloeden uit het verleden, met mooie historische verwijzingen, maar ze hebben het heel erg modern en nu gemaakt door interessante stoffen en kleuren. Dat smaakt naar meer.

De afgelopen weken was het natuurlijk wel zoeken naar één duidelijk doel. De designers bladerden honderden kunstboeken door, keken naar inspirerende catwalkshows uit het verleden, fotografeerden interessante mensen en gebouwen in Amsterdam, gingen met elkaar in discussie over wat er nu allemaal speelt in de wereld én verknipten tegelijkertijd oude tweede-hands-kleding tot nieuwe silhouetten, om inspiratie uit te halen. Het hele atelier lag vol met oude stoffen, tekeningen, schetsen, oude magazines en lege zakken chips. En ondertussen knalde de gouden oude van Britney door de speakers. Door de juiste balans te vinden tussen de iconen uit het heden en de trends van de toekomst hebben ze uiteindelijk een sterk concept gevonden.

Probeer niet een compromis-collectie te maken door alle inspiratie op één hoop te gooien, maar maak juist een statement.