Meet the coaches

Frans Ankoné

De coach is een vaste waarde bij MOAM Collective International powered by Zalando. Lees hier meer over de Nederlandse godfather of fashion.
 

Modedeskundige pur sang

Frans Ankoné, ook wel de godfather van de Nederlandse mode genoemd, heeft er een rijkgevulde carrière opzitten. De stylist en creative director zette zijn eerste stappen in de fashionwereld door in de jaren 70 samen met Cora Kemperman het label Mac & Maggie op te richten, een kledinglijn die zijn tijd ver vooruit was (ondergetekende heeft er ooit een blouseje in hippe knalkleuren gekocht).

Een decennium later creëerde hij als stylist en fashion director indrukwekkende modeproducties voor het tijdschrift Avenue – denk fotomodellen gedrapeerd in majestueuze jurken, drijvend op een ijsschots in de oceaan. Hij werkte samen met beroemde fotografen en ontwerpers zoals Peter Lindbergh, Bart Van Leeuwen en Manfred Thierry Mugler.

Na jobs als moderedacteur bij de Duitse Vogue en visual director bij The New York Magazine prijkt ook style director bij zijn favoriete designer, Romeo Gigli op zijn respectabele cv. Tot voor kort gaf ‘ie nog les aan het AMFI in Amsterdam waar hij verantwoordelijk voor het Honours Design Programme – een intense cursus waar een selecte groep van aanstormende designers geschoold worden in o.a. styling, conceptuele vormgeving en fotografie.

Naast zijn zetel in de Raad van Advies van Fashionweek (een adviserende functie over het programma en de koers van Fashionweek), kan hij zich ten volle concentreren op zijn rol als coach bij MOAM Collective International powered by Zalando. Kortom, we hebben het hier over een drukbezette man met een enorme staat van dienst.

 

Leren van de meester

Op 2 oktober is het designproces van de haute couture collectie van start gegaan en binnen een vijftal maanden kunnen we het eindresultaat op de catwalk bewonderen. Het collectief wordt gedurende deze intense weken begeleid door ervaren rotten in het vak tijdens zogenaamde coaching-sessies, waar er bijvoorbeeld dieper op het voorgestelde concept en de uitwerking ervan wordt ingegaan. Het startschot van deze sessies gaf fashion director Frans Ankoné: tijdens zijn workshop kreeg het overkoepelende concept langzaam vorm door het uitwisselen en destilleren van moodboards, inspiratie en kernwaarden. Een eerste stap richting kleur-, print- en materiaalkeuze werd hiermee gezet.

 
 

Een icoon in de branding

De beste talenten koppelen aan grote namen in de mode-industrie, daar streven MOAM Collective en Frans Ankoné naar – met succes: gerenommeerde designers zoals Viktor&Rolf fungeerden in het verleden als coaches, samen met partners zoals KLM wordt er gefocust op duurzaamheid en het recyclen van materialen en de vijf jonge creatievelingen gaan stoffen creëren in het TextielLab van het TextielMuseum in Tilburg. Al deze ervaringen én de professionele begeleiding van o.a. Frans Ankoné leiden ertoe dat er een creatief kader ontstaat waarin het collectief zich vrij kan bewegen en zich volledig op het ontwerpen kan gooien. En met Frans Ankoné, een autoriteit op het gebied van mode, aan hun zijde zal dat geen probleem zijn.