accountaccountbagbagzalando logomenu

100 dagen recht op retour

Het grootste aanbod topmerken online

Gratis verzending en retour

De beste hardloopschoenen

Het razendsnelle duo van 'Girls love 2 Run' geeft advies over het vinden van de beste hardloopschoenen

Girls! Love 2 run

image1

Wij vrouwen zijn gek op schoenen. Hoewel de zoektocht naar het perfecte paar altijd wat voeten in de aarde heeft, is de euforie des te groter als het juiste schoeisel binnen is. Dit stukje geluk heeft veel gelijkenissen met een runners-high. Daarom geven wij als running-experts én schoenenliefhebbers graag ons advies, zodat jij het beste paar hardloopschoenen zult vinden.

Francien & Joyce

Platform: Girls love 2 run

Het begin van de zoektocht: pronatie

Wat is pronatie precies? Elke keer als je voet bij het hardlopen de grond raakt, is er sprake van een afwikkelproces. Dit bestaat uit: landen, proneren en weer afzetten. Pronatie is de beweging in je enkelgewricht tijdens dit proces. Idealiter bevindt het gewicht van je lichaam zich recht boven de voet en wikkelt je voet zich af in een S-vormig patroon, van de buitenkant van de hiel naar de grote teen (neutrale pronatie).

Toch hebben veel mensen te maken met afwijkende manieren van proneren. Zo kan je voet naar buiten kantelen (overpronatie) of juist meer naar binnen vallen (onderpronatie). Dit hoeft geen probleem te zijn, zolang je je hardloopschoenen afstemt op je pronatietype. Met behulp van verschillende snufjes worden je voeten in de juiste richting bijgestuurd. Zo voorkom je blessures en loop je extra comfortabel, zodat je een topprestatie kunt leveren.

Zo bepaal je jouw pronatietype

Met de natte-voeten-test kun je vaststellen met welk type pronatie je te maken hebt. Dit doe je door je voeten goed nat te maken en daarmee afdrukken te maken op een ondergrond waar deze goed zichtbaar zijn. Aan de hand van de afdruk en onderstaande afbeeldingen kun je zien welke pronatie bij jouw voet hoort. Daarnaast kun je als extra indicatie de slijtplekken van jouw oude paar hardloopschoenen nader inspecteren. Bekijk hoe jouw afdruk eruit ziet om te bepalen welk type jij bent.

Onderpronatie
Neutrale pronatie
Overpronatie

Onderpronatie of supinatie

Bij onderpronatie, ook wel supinatie genoemd, land je met name op de buitenkant van je voet en op je kleine tenen, waardoor een te groot gedeelte van de schok wordt opgevangen door je hiel. Dit kan zorgen voor een overbelast onderbeen of andere vervelende blessures.

Tab 1

Onderpronatie

Tab 2

Neutrale pronatie

Tab 3

Overpronatie

Tab 1

Onderpronatie

Tab 2

Neutrale pronatie

Tab 3

Overpronatie

Jouw sole-mates

Demp de landing die je maakt door:

- Extra demping in de middenzool en/of
- Gel in de hak en/of
- Schokdempers gemaakt van foam

Hardloopschoenen met extra demping zijn de beste keuze.

Neutrale pronatie

Wanneer je de grond raakt, landt je voet op de buitenzijde van de hiel om de klap op te vangen. Vervolgens kantelt (proneert) je voet naar binnen om de schok te dempen en het lichaamsgewicht te ondersteunen. In dit geval is de pronatie goed in balans.

Tab 1

Onderpronatie

Tab 2

Neutrale pronatie

Tab 3

Overpronatie

Tab 1

Onderpronatie

Tab 2

Neutrale pronatie

Tab 3

Overpronatie

Jouw sole-mates

Uitgebalanceerde schoenen zijn perfect. Wil je extra snel gaan? Kies dan voor lichtgewicht hardloopschoenen.

Hardloopschoenen met enerzijds genoeg demping en anderzijds voldoende ondersteuning of lichtgewicht exemplaren zijn de beste keuze.

Overpronatie of anti-pronatie

Bij overpronatie, ookwel anti-pronatie genoemd, landt je voet te veel op de buitenzijde van de hak om vervolgens weer naar binnen te klappen. Hierdoor ontstaat er een onnnatuurlijk afwikkelproces waarbij je grote tenen het meeste werk doen. Dit kan zorgen voor blessures van je enkelbanden of kramp in je voet.

Tab 1

Onderpronatie

Tab 2

Neutrale pronatie

Tab 3

Overpronatie

Tab 1

Onderpronatie

Tab 2

Neutrale pronatie

Tab 3

Overpronatie

Jouw sole-mates

Geef je middenvoet extra steun door:

- Extra stabiliteit en
- Extra gerichte demping

Hardloopschoenen met extra demping en ondersteuning zijn de beste keuze.

Tab 1

Onderpronatie

Tab 2

Neutrale pronatie

Tab 3

Overpronatie

Tab 1

Onderpronatie

Tab 2

Neutrale pronatie

Tab 3

Overpronatie

Headline tab4

Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore aliquyam erat, sed diam voluptua.

De beste hardloopschoenen voor op de weg, de atletiekbaan & voor in het bos

Tab 1

Weg

Tab 2

Baan

Tab 3

Bos

Tab 1

Weg

Tab 2

Baan

Tab 3

Bos

Op de weg

Wanneer je over een harde ondergrond rent - zoals asfalt of klinkers -, wordt de klap die jouw voet opvangt korter én heftiger. Hierdoor moeten je heupen en knieën hardere schokken verwerken, wat op den duur voor pijntjes of zelfs blessures kan zorgen. Schoenen met extra demping laten je lichaam meer 'veren' wanneer je op de weg neerkomt, waardoor je benen worden ontlast en je ontspannen verder kunt rennen.
Let's go, roadrunner.

De beste hardloopschoenen voor op de weg, de atletiekbaan & voor in het bos

Tab 1

Weg

Tab 2

Baan

Tab 3

Bos

Tab 1

Weg

Tab 2

Baan

Tab 3

Bos

Op de baan

Ambities om elke keer je Persoonlijk Record te verbreken? Ga de atletiekbaan op! Hier kun je helemaal losgaan met intervaltrainingen en keiharde sprintjes. Om zo min mogelijk mee te slepen, heb je lichtgewicht hardloopschoenen nodig. Wanneer je voor het echte werk gaat, heb je wedstrijdschoenen met spikes nodig zodat je start nóg explosiever wordt.

Go Speedy Gonzalez!

De beste hardloopschoenen voor op de weg, de atletiekbaan & voor in het bos

Tab 1

Weg

Tab 2

Baan

Tab 3

Bos

Tab 1

Weg

Tab 2

Baan

Tab 3

Bos

In het bos

Naast de frisse lucht en de mooie natuur biedt hardlopen in het bos het voordeel van een zachtere ondergrond. Hierdoor worden de schokken gedeeltelijk opgevangen en heb je minder kunstmatige demping nodig. Kies wel voor een schoen met profiel onder de zolen. In het bos kan het altijd nat, glad en modderig zijn. Voor de echte bospadknuffelaars zijn er trailschoenen die bestand zijn tegen vele weerselementen.
Run, Forest, run!

De beste hardloopschoenen voor op de weg, de atletiekbaan & voor in het bos

Tab 1

Weg

Tab 2

Baan

Tab 3

Bos

Tab 1

Weg

Tab 2

Baan

Tab 3

Bos

Headline tab4

Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore aliquyam erat, sed diam voluptua.

De drie meest gemaakte fouten bij het kopen van hardloopschoenen

  • Een verkeerde schoenmaat aannemen.
  • Kun je bij schoenen voor dagelijks gebruik nog wel eens op de blaren lopen, bij hardloopschoenen kun je echt niet voor een maatje te groot of te klein gaan. Wanneer je druk op je hele voet voelt, is de schoen te klein. Wanneer de druk vooral op je wreef zit, kun je proberen de veters op een andere manier te strikken. Pas de hardloopschoenen ook altijd met het paar -vaak dikkere- sportsokken dat je ook draagt tijdens het rennen. Wanneer het niet past; accepteer het feit dat jouw maat er niet is en voorkom dat het niet-passende paar achter in de schoenenkast belandt.

  • Laat je niet verleiden door de looks... van een hardloopschoen. There is more that meets the eye! Heeft dat ene paar wel de ultieme kleurencombinatie, een ultra coole zool of blitse veters, maar passen ze bijvoorbeeld qua pronatie helemaal niet bij jouw voet? Doe jezelf niet tekort en ga voor een paar dat helemaal perfect is.

  • Je nieuwe hardloopschoenen 's ochtends passen. Wanneer je hardloopschoenen binnen zijn gekomen, probeer ze dan 's avonds aan. Gedurende de dag zwellen je voeten op, waardoor je 's avonds een betere indiciatie krijgt van de pasvorm van de schoenen. Ook tijdens het hardlopen zullen je voeten uitzetten, waardoor een beetje ruimte in de schoenen gewenst is.

Vind de beste hardloopschoenen: 6 tips wanneer je online op zoek gaat

  • 1. Multi-inzetbaar
  • Ren jij graag in zeven sloten tegelijk? Schaf dan een paar hardloopschoenen aan dat je ook kunt gebruiken in de gym of in de sportzaal. Zo worden het ware sportmaten. Zorg er wel voor dat je de zolen even schoonmaakt als je buiten hebt gerend voordat je de gymzaal weer betreedt.

  • 2. Sneaky bastard
  • Tegenwoordig is de scheidslijn tussen sneakers en hardloopschoenen erg dun. Maar het verschil tussen beide merk je pas echt wanneer je op hardloopschoenen hebt gelopen. Je zult zien dat je je gemakkelijker en vooral sneller kunt verplaatsen en minder snel last hebt van je gewrichten en/of spieren.

  • 3. Bigfoot
  • De maat van je hardloopschoen verschilt over het algemeen van de maat van je normale schoen. Belangrijk is dat er voldoende bewegingsruimte is. Je voet zet namelijk uit tijdens het lopen. Het is daarom van belang dat je je hardloopschoen een halve tot hele maat groter koopt. Te kleine schoenen zijn een regelrechte crime en veroorzaken allelei narigheden rondom je voeten waar je niet vrolijk van wordt (blaren, eksterogen, zwemmerseczeem....moeten we nog verder gaan?).

  • 4. Widefoot
  • Wanneer vrouwenschoenen te krap zijn, bieden herenschoenen de uitkomst! Hardloopschoenen voor heren zijn vaak wat steviger en breder.

  • 5. It runs in the family...
  • or with your friends. Vraag je vrienden en familie om raad wanneer je op zoek gaat naar nieuwe schoenen. Zij geven vaak een eerlijk en gedetailleerd advies.

    Daarnaast zou je ook nog Social Media kunnnen gebruiken. Verschillende apps hebben er de laatste tijd voor gezorgd dat hardlopen van een individuele sport naar een teamsport is gegaan. Het online delen van je resultaten kan heel motiverend werken. Daarnaast kun je tijdens je zoektocht naar nieuwe schoenen ook de hulp inschakelen van je online vrienden. Zorg ervoor dat je je vraag helder formuleert. Bijvoorbeeld ‘Ik wil over vijf maanden deelnemen aan een race van 10 kilometer en ik heb nog nooit hardgelopen. Welke hardloopschoen is aan te raden?’ Geheid dat je reacties krijgt, want hardlopers doen niets liever dan anderen voorzien van de kennis die ze zelf hebben opgedaan.

  • 6. Levensduur
  • De slijtage van je schoenen hangt af van je loopstijl, het terrein waarop je loopt, hoe vaak je loopt en je gewicht. Gemiddeld gezien gaan ze ongeveer 1000 kilometer mee. Daarna vermindert of verdwijnt de demping, wat voor blessures kan zorgen. Maar ook wanneer de hardloopschoenen voornamelijk in de kast staan, is er sprake van slijtage. Het rubber in de zool wordt na ongeveer drie jaar hard en dan is de demping verdwenen.