Om u beter van dienst te kunnen zijn maakt Zalando gebruik van cookies. Als u onze site blijft gebruiken gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

×Ik ga akkoord.

100 dagen retourrecht

Het grootste aanbod topmerken online

gratis Verzending en retour

Fashion, schoenen & beauty bij Zalando: (177470 artikelen gevonden)

Merkv
m
Prijsv
-
alleen aanbiedingen
Maatv
+

Onze klanten raden aan

Het begin


Mode heeft altijd bestaan. In het oude Egypte droeg men soepele jurken die er anders uitzagen dan de lange gewaden die men droeg in de senaat van de Romeinen. Ook de Grieken kenden zo hun eigen stijl waarbij de nadruk op ornamenten voor ieder volk weer anders werd geïnterpreteerd. We beginnen de geschiedenis echter bij de eerste erkende designer, Charles Frederick Worth (1826-1895), een ontwerper van jurken. Bijna alle haute couture gedurende de eerste jaren van de 20e eeuw komt uit Frankrijk en in mindere mate uit Londen. Warenhuizen en redacteuren gaan naar Frankrijk en kopiëren openlijk de verschillende stijlen. Er is op dit moment nog niet zo'n duidelijk verschil tussen haute couture en confectie, ook wel bekend als prêt-à-porter. Het is tevens de tijd waar de eerste foto's worden gepubliceerd in de modevakbladen. Dit heeft een duidelijke rol gespeeld bij de verdere ontwikkeling binnen de mode. Een tweede belangrijke pionier in de geschiedenis is Pierre Poiret. Hij is de eerste die er voor zorgt dat de vrouw zich kan kleden zonder hulp van een dienstmeid. Ook geeft hij de mode nieuw elan door levendige kleuren en Oosterse stijlen die geïnspireerd worden door het ballet Scheherazade dat in 1910 in Parijs vertoond wordt door het Russisch ballet. Een van de eerste vrouwelijke couturiers is Jeanne Paquin. Zij is ook de eerste die vestigingen in het buitenland heeft zoals in Madrid, Londen en Buenos Aires. Twee andere pioniers zijn Jacques Doucet met zijn soepele ragfijne jurken in pastelkleuren, en Mariano Fortuny met zijn exotische stijl waarbij hij stoffen gebruikt die door middel van verschillende verftechnieken zijn gekleurd.

De Gouden Franse Eeuw en de oorlogen


De periode tussen de twee wereldoorlogen wordt de Gouden Eeuw van de Franse mode genoemd. Haute couture krijgt nieuwe klanten in de vorm van Hollywoodsterren, rijke vrouwen en dochters van industriëlen en Amerikaanse erfgenamen. Het is ook de tijd van Coco Chanel die met haar "le petit robe noire" een enorme verandering veroorzaakt in het modebeeld. Rokken mogen korter, de draperieën zijn verdwenen en de sieraden en accessoires worden steeds belangrijker. Het is de periode van Jeanne Lanvin, een ontwerpster die gebruik maakt van fraaie borduursels en mooie kralen. Zij is een ontwerpster die verschillende lijnen ontwerpt waaronder sportkleding, interieurontwerpen en accessoires. Dit maakt haar vooruitstrevend en bepalend. De beide oorlogen en crisistijd kenmerken zich door zuinigheid en ontwerpen met de materialen die op dan moment voorradig zijn. Ook is het een periode waarin de vrouw enkele mode-items van mannen overneemt, aangezien zij moeten werken als de mannen het leger in moeten.

Vanaf 1950 tot heden


Mode krijgt steeds meer status voor iedereen. Het zijn niet alleen de welgestelde burgers die hier gebruik van maken. Confectie wordt steeds belangrijker, massaproductie is het woord waar het nu om gaat draaien. Ook de verschillende groepen vragen om een eigen modelijn. Dit gaat gepaard met de afbrokkeling van het modecentrum Parijs. Andere steden krijgen nu ook hun eigen shows en ontwerpers en internationaal wordt mode steeds belangrijker en groter. Als dan ook nog eens de synthetische materialen worden ontdekt is de rijkheid aan verschillende modellen een weelde die steeds verder wordt uitgebreid. Mode is ook een golfbeweging. Na jaren kijken naar de toekomst met de nieuwe technieken en materialen gaat men aan het eind van de 20e eeuw weer terug naar het verleden. Modellen van toen worden weer modern en de trend wordt aangepast. Zo maakt men mode tijdloos en wordt het spel met kleuren, materialen en details steeds origineler en spannender. De mode komt aan het begin van de 21e eeuw steeds vaker uit Italië waarbij Milaan als het grote centrum wordt gezien. Dit is ook een periode waarin men nog meer naar het verleden kijkt. Denk hierbij aan vintage kleding, een stijl die bijna iedere ontwerper in zijn collectie laat terugkomen. Haute couture is niet alleen maar voor de sterren beschikbaar. Bekende labels maken ook een eigen confectielijn zodat bijvoorbeeld iedereen een echte Frans Molenaar kan dragen. Mode wordt steeds toegankelijker en iedereen krijgt een eigen smaak en stijl, we zijn weer terug bij het begin van het verhaal.

Mode is smaak, smaak is mode


Mode is niet alleen kleding. Het is veel meer. Het is de stijl van de dag, de avond of het moment. Het moet een samenspel zijn tussen kleding, schoenen en accessoires. Een drie-eenheid die onlosmakelijk met elkaar verbonden is. Een voorbeeld: draag een chique galajurk met naaldhakken en een mooie sierlijke clutch. Prima, niets mis mee. Draag dezelfde jurk met sneakers en een schoudertas. Mode is dus ook etiquette, wat kan wel en wat kan niet. En dan is het ook nog een manier om een tegenstelling te laten zien. Wat niet kon aan het begin van de vorige eeuw, kan nu heel modern zijn. Ben je dus meegaand of ben jij recalcitrant? En ineens ontdekt een ontwerper een stijl die goed samen kan met een andere stijl. Een innovatie is geboren, een nieuwe trend is ontdekt. Mode is ook sentiment. Met kleuren en details geef je een emotie weer. Een gevoel van een moment, een gebeurtenis die om een emotie vraagt wordt benadrukt door de stijl waarin jij je kleedt. Een gevoel wordt geuit, een traan of een lach is zichtbaar. Zo wil ook Zalando het gevoel laten zien, het verhaal vertellen en de boodschap uitdragen. Voor vrouwen, mannen en kinderen is er een eigen lijn. Met kleding, schoenen en accessoires is Zalando in staat om mode te laten zien zoals het oorspronkelijk is bedoeld. Maar ook zoals het in de toekomst kan worden gezien. Met gevoel voor stijl en klasse, sportief en casual, elegant en gracieus wordt mode aangeboden. Maar ook met verwondering en verbazing. Denk maar terug aan de verwondering en emotie bij het zien van zo veel schoonheid bij het dragen van de koningsblauwe kroningsjurk van Jan Taminiau. Zonder mode is er geen verwondering, is stijl onsamenhangend en kan klasse niet weergegeven worden. Want variatie zorgt voor klasse en stijl zorgt voor afwisseling. Samen zorgt het voor eigentijdse mode waarbij smaak doorslaggevend is.